فروش و یا تولید ، به عنوان مثال شرح داده شده است. در بحث گسترده استراتژیک، ونکاترمان (1989) و مورگان و استرونگ (2003) شش ابعاد جهت گیری استراتژیک ، پرخاشگری ، تجزیه و تحلیل ، تدافعی ، جهت گیری های آینده ، مبتکرانه ، و خطرات را مشخص کرده اند. این خدمات مورد درخواست مشتریان و تعیین اهداف کانال توزیع در این مرحله باید به شناسایی کانالهای موجود در بازار پرداخته شود. انواع واسطههای موجود، تعداد واسطههای مورد نیاز، و شرایط و مسئولیتهای هر یک از واسطهها در این مرحله مشخص میشود.4. ارزیابی
بازارایابی، کاهش هزینه های فروش است . بدین منظور دو راه، از عملی ترین راهها ، افزایش بهرهوری کارکنان فروش یا توجه بیشتر به سمت یک مجرای فروش اقتصادی تر است. بازاریابی مستقیم می تواند به هر دو هدف کمک کند . همچنین بازاریابی مستقیم می¬تواند مشتریان بالقوه را شناسایی و تعدیل کرده، مساعی فروش کارکنان فروش را تقویت کند . بازاریابی مستقیم می¬تواند به فروشندگان کمک کند با تصمیم گیرندگانی دیدار کنند که پیشتر درهای اتاق خود را بر روی دیگران بسته بودند. بازاریابی مستقیم می¬تواند آگاهی مشتریان بالقوه و مشتریان کنونی را در مورد یک شرکت و محصولات و خدمات شرکت افزایش دهد و به عنوان ابزاری برای یادآوری این نکته به کار رود که شرکت می¬خواهد با طرف مقابل رابطه تجاری داشته باشد .یکی از بزرگترین فواید بازاریابی مستقیم برای بازاریابان خرده این است که هزینه های بازاریابی مستقیم برای هر مشتری آنچنان بالاتر از هزینه های بازاریابی مستقیم بازاریابان، عمده استفاده از این مطلب اقدام به مطالعه در مدیریت روابط مشتری یا همان CRM می پردازیم.از آنجا که این دو علم یعنی همان ریاضیات و مدیریت روابط مشتری یا همان CRM از قوه تجزیه و تحلیل قوی برخوردارند پس با استفاده هر چه بیشتر از روشها و فنون علم ریاضیات که نمونه آن نیز در بالا ذکر شد در توسعه و بهبود CRM می توان اقدام نمود.البته که پیچیدگی راه حلها و نیازهای شما به جواب دادن در دراز مدت در CRM تاثیر خواهد داشت و باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر :سیستم CRM شما که با استفاده از فنون مسئله یابی در ریاضیات انتخاب شده باشد و به طور صحیص بکار گرفته شود. بتگاه را بهبود خواهد داد والا با بکارگیری چند CRM آن هم نامطلوب و غیر کاربردی نمی توان به وضعیت بهبود یا OPTIMAL رسید . البته خود مسئله بهینه یا OPTIMAL مربوط به علم تحقیق در عملیات یا OR است که بحث پیشرفته و تخصصی در مورد آن در حوزه کارشناسان علم تحقیق در عملیات می باشد.مسلما" هم وقت وهم مشتریان یک سازمان در برابر رقبای اصلی کمک کند.د-INDSAT میتواند به مدیران در ارزیابی پاسخ دهندگان مختلف که معیارهای متفاوتی دارند، کمک کند. (Hambourg-Rudolph ، 2001، 29)(جدول 1)مدل عوامل تعیین کننده رضایت وتعهد رابطه مند دربازارهای صنعتی : با ظهور رویکرد بازاریابی رابطهمند، بعضی محققان به بررسی محرکهای رضایت از رابطه پرداخته اند که عبارتند از : متغیرهای مرتبط با عملکرد عرضه کننده، برنامه بازاریابی، طیف محصولات، خدمات وپشتیبانی پس از فروش ،قیمت گذاری، نیروی فروش وترفیع فروش عرضه کننده . این محرکها، به فاکتورهای ابزاری اشاره دارند .از سوی دیگر، برخی دیگر، به طبیعت روابط بین فردی پرسنل عرضه کننده و مشتری پرداختند که متغیرهای بررسی شده در این رابطه عبارتند از : اعتماد ، دوستی ، ارزشهای مشترک، هنجارهای اجتماعی رابطهای که اشاره به فاکتورهای ارتباطی دارند. بنابراین، مدل های رضایت رابطهمند که شامل فاکتورهای ابزاری و ارتباطی میشوند، درحوزه بسیار مهم است که اطلاعات و ارتباطات شما با این تامین کنندگان در یک سیستم یکپارچه نگهداری شده و دسته بندی شوند. معیارهای این دسته بندی می تواند بسیار متفاوت باشد. مثلا دسته بندی تامین کنندگان بر اساس سرعت تحویل مواد اولیه و یا دسته بندی شرکای تجاری بر اساس سود سالیانه ای که به شرکت شما می رسانند. دسترسی سریع و دقیق به این اطلاعات می تواند یک عامل موثر در موفقیت کسب و کار شما باشد. لازم است یک تجربه واقعی را با شما در میان بگذارم. شرکت ما چندین سال بود که فقط با یک تامین کننده در ارتباط بود و کلیه ملزومات پروژه های خود را از این شرکت خریداری می کرد. بدلیل سابقه زیاد این ارتباط و انحصاری که ایجاد شده بود، شرکت تامین کننده شرایط خاصی را نیز در فروش محصولات خود اعمال می کرد که برای شرکت ما بعنوان یک مشتری ثابت چندان رضایت بخش نبود. اما در شرکت ما این حس وجود داشت که از دست دادن این تامین کننده ممکن است ضررهای زیادی را ایجاد نماید. چرا که شرکت